Augusti 21, 2019
Petra Kindlund

I mitten av september startar vi åter upp våra populära löpargrupper och vi vill redan nu poäntera något som vi står för och som vi tycker är väldigt viktigt. Till oss ska alla kunna vara med!

Din löpbakgrund spelar ingen roll!

Det ska alltså inte spela någon roll om du är nybörjare eller om du är en marathonfantast som sprungit över tio maror och tränat löpning under en väldigt lång tid. För oss är det lika viktigt att oavsett vem du är och vad du har för bagrund så ska du få få vara välkommen. Nytt för i höst är att vi även kommer att ha en egen grupp för nybörjare som är anpassad för dig som aldrig tidigare har sprungit. Vi hoppas på så sätt att ännu fler ska våga ta steget att springa med oss i höst!

Så här gör vi för att alla ska kunna vara med:

1) Vi delar oftast in oss i mindre grupper utefter olika nivåer. På så sätt springer du enbart med dem som är på din nivå. Vi kommer i höst även ha en specifik nybörhargrupp där vi varvar jogg med gång.

2) Det kommer vara olika nivåer på passen där de snabbare och mer erfarna löpare kör ett tuffare pass än de som är något ovanare löpare. Träningsintensiteten blir därav olika beroende på din nivå. För dig som är helt nybörjare kommer det även att finnas en grupp med målet att klara av att jogga utan att stanna efter sju veckor.

2) Vi lägger uppvärmningen på en nivå som alla kan hänga med på. Nybörjargruppen kommer även att varva gång med jogg. En uppvärmning har enbart som syfte att man ska bli varm och det gör inget om de som är snabbare håller ett lägre tempo än vad de annars gör. Det är kvalitesdelen av passet som kommer ge träningseffekt. Vi fortsätter alltid uppvärmningen med olika löpskolningsövningar som gör att du också får upp pulsen innan vi kör igång.

3) Vi kör oftast intervaller och håller till på ett ställe. Oftast springer vi halva intervallen bort och sedan vänder. Det gör att alla kan springa i sitt egna tempo och inte behöver oroa sig över att sänka gruppen eller komma efter. Istället peppas vi extra mycket av varandra.

4) Du ska inte heller vara i toppform när du börjar med oss. Tanken är att du ska komma i form efter hösten. Vi tar det därför lugnare i början av hösten för att sedan öka intensiteten successivt. Det gör inget om du därför har tränat dåligt under sommaren.

5) Löpningen blir något helt annat i grupp! Du kommer få en helt annan sparring och vi lovar dig helt ny energi till löpningen oavsett hur bra eller erfaren du är.

Välkomna till en höst som kommer ta din löpning till en helt ny nivå! 

Välj ort för info och anmälan:
Läs mer HÄR om höstens löpargrupper.

Skriv en kommentar:

You must be logged in to post a comment.

Bloggarkiv:
Fler inlägg från bloggen: